Al jaren maken websites gebruik van het ruilen van links, het schrijven van gastblogs met een link, en zelfs het inkopen van links, om hoger in Google te verschijnen. Wat is de waarde van die links volgens Google zelf?

Het verkrijgen van links voor SEO

Links zijn altijd al een belangrijke pilaar geweest als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van links naar je website, zorgt ervoor dat je autoriteit vergroot, en daarmee dus ook je belang voor de bezoekers, en dus Google. SEO bedrijven en interne marketingspecialisten regelen die links op diverse manieren

Het ruilen van links: Voor elke geplaatste links plaatst men er eentje terug, bij voorkeur op een derde site, zodat er geen direct connectie is.

Schrijven van gastblogs: In ruil voor goede content voor een andere site, krijgen ze een link in het artikel naar hun eigen site.

Linkbaiting: Na publiceren van unieke of waardevolle content, maken ze dit bekend bij diverse sites. De hoop is dat deze een link zullen opnemen naar de content.

Inkopen van links: Een absolute afrader: in ruil voor geld worden links ingekocht (van dubieuze kwaliteit).

Verschil in waarde van de links

De diverse manieren leveren dan wel allemaal links op, ze hebben niet dezelfde waarde voor de autoriteit van je site. Om een link waarde te geven, dient deze afkomstig te zijn van een site die zelf goede autoriteit heeft.

Het ruilen van losse links, veelal op linkpartnerpagina’s levert waarde, maar omdat het alleen een link is, zal deze waarde beperkt zijn. Door content te schrijven voor een site, of ze zelfs naar je te laten linken door waardevolle content op jouw site verhoog je de waarde. Het gaat niet om een losse link, maar echt om waardering van je site.

Bij het aankopen van links is de kwaliteit over het algemeen ver te zoeken, en het effect zal op lange termijn waarschijnlijk zelfs schadelijk zijn.

De waarde volgens Google

Volgens Google is de waarde van links nog steeds aanwezig. Ze geven aan dat het lastig is om in te schatten wat de exacte invloed is in het bepalen van de autoriteit van een site.

Waar ze de nadruk op leggen, is dat links alleen niet genoeg zijn om goed te scoren. Er zijn zoveel factoren die meetellen, zoals content op de site, snelheid, zoekterm verwerking, en gebruiksvriendelijkheid, dat links slechts een klein onderdeel zijn.

Ervaringen uit de praktijk

Alhoewel het zeker zo is dat er veel factoren zijn die helpen bij de positionering in Google, lijkt de invloed van links wel degelijk groot te zijn. Indien je een geweldige site hebt met geweldige content, dan zal je niet ineens in de top 3 verschijnen. Dit zal pas gebeuren als anderen ook erkenen dat je site en content geweldig zijn (d.m.v. links). Het lijkt eenvoudiger om met een site te scoren die vrij goed in elkaar zit, gekoppeld aan een goede hoeveelheid kwalitatieve links, dan met een perfecte site die slechts enkele links heeft verkregen.

Als je zeker wilt zijn van het behalen van topposities, dan dienen zowel je site, je content, en je linkprofiel van topkwaliteit te zijn!

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *