Voice search wordt meer en meer gebruikt om informatie en producten te vinden. Wat zijn de cijfers, de gevolgen voor de vindbaarheid in Google, en hoe speel je hier op in?

Gebruik van voice search

Er zijn veel cijfers te vinden over het gebruik van voice search en de apparaten die hierbij gebruikt worden. Enkele opvallende statistieken:

  • In 2020 zal meer dan 30% van de zoekopdrachten middels voice search verlopen.
  • 75% van de smart-speaker gebruikers gebruikt deze om lokale bedrijven en producten te zoeken.
  • Meer dan 40% van de voice search resultaten kwam vanuit featured snippets.
  • Meer dan 66 miljoen Amerikanen bezit een smart speaker!

Zoekopdrachten en SEO

Vergeleken met de traditionele zoekopdrachten, zijn er een aantal duidelijke verschillen. De belangrijkste is dat mensen niet meer beknopt zoeken op een onderwerp, maar veel natuurlijker. In plaats van te zoeken naar “voordelen LED verlichting”, zoeken mensen naar “Wat zijn de voor- en nadelen van LED verlichting”. Om hierop in te spelen, zal de content geschreven moeten worden zoals een echt persoon zou praten, en niet statisch rondom een bepaalde zoekterm.

Lokale vindbaarheid enorm belangrijk

Meer dan de helft van de gebruikers in Amerika zoekt informatie over lokale bedrijven. Een vaak gebruikte toevoeging bij de zoekopdracht is “in mijn buurt”. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je de lokale SEO op orde hebt. Laat Google en de gebruiker weten waar je je bevindt, en zorg voor een duidelijke omschrijving van je locatie, de route, en welke diensten en producten je kunt bieden bij iemand in de buurt.

Long tail zoektermen erg belangrijk voor de SEO

Door de natuurlijke manier van praten, is het belangrijk om een focus te leggen op veel langere termen dan je gewend bent. Uiteraard richt je je op zoektermen met veel zoekvolume, maar als je niet nadenkt over hoe mensen deze gebruiken bij voice search in een langere zin, dan zal je content nooit optimaal aansluiten bij de zoekopdracht. Neem bijvoorbeeld letterlijke vragen en antwoorden op in de website, en probeer featured snippets te krijgen met je antwoorden!

Optimalisatie tips voor voice search

Hieronder een korte checklist die je helpt om in te spelen om de groeiende voice searches:

  • Zoals gezegd: probeer featered snippets te krijgen in de zoekresultaten om vragen van mensen direct te beantwoorden.
  • Schrijf korte antwoorden en brokken informatie als mogelijk antwoord op zoekopdrachten. Deze krijgen de voorkeur van de zoekmachines.
  • Zorg voor lokale vindbaarheid. Benut Google My Business, Google Maps, en zorg dat je adresgegevens overal makkelijk te vinden zijn.
  • Schrijf natuurlijke content. Zorg ervoor dat je teksten overkomen alsof mensen een vraag hebben gesteld aan een echt persoon. Gebruik makkelijke taal en zinnen in hapklare blokken informatie.
  • Voeg veelgestelde vragen toe aan je site. Deze kunnen je helpen om veel antwoorden te verschaffen aan de zoekmachines op uiteenlopende vragen

De toekomst van Voice Search

De snelheid waarmee mensen kunnen zoeken middels voice search zorgt ervoor dat de populariteit zal toenemen. Er komen steeds meer apparaten die ondersteuning bieden voor deze zoekopdrachten. Zorg er voor dat je geleidelijk steeds meer content toevoegt voor voice search, zodat je mee kunt gaan in deze groei en dat ze op lokaal niveau niet meer om je heen kunnen!

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *