Online marketing platform Frankwatching heeft een onderzoek gedaan naar de verwachte trends op het gebied van social media voor 2018. Hierbij een greep uit de verwachtingen.

Van relatie naar performance

Een aantal jaren geleden werden social media als Facebook, Twitter en Instagram voornamelijk gezien als een platform waar men relaties kon opbouwen. Met familie en vrienden, maar ook met fans. Steeds vaker zal het echter een manier zijn om verkoopdoelen te bereiken. Deze trend is al enkele jaren aan de gang, en werd in 2017 overduidelijk. Het aantal persoonlijke posts op Facebook wordt meer en meer vervangen door advertenties.

Van foto naar video

Vonden we het enkele jaren geleden nog met name interessant en leuk om foto’s te delen via Facebook, steeds vaker zal de focus komen te liggen op video’s. En dan met name video’s van bedrijven, bedoeld om bij te dragen aan de verkoopdoelen, die we in het eerste punt noemden.

Persoonlijk contact via chatbots

Het is een al veel voorkomend iets op veel websites. De mogelijkheid om een chat te starten met een medewerker van het bedrijf. Dit zal ook verder doorzetten op het gebied van Facebook Messenger en WhatsApp. Hier zullen binnenkort advertentievormen van te zien zijn, waarbij het mogelijk is voor het bedrijf om direct een chat conversatie te starten met de klant. Door deze chatbots in te zetten om klanten te benaderen, en te gebruiken bij het aankoopproces, zal dit leiden tot hogere conversies.

Toename van Augmented Reality

Het is een leuke gadget, het projecteren van jezelf bij een bekend persoon. Of het gebruik van een filter of effect die je gezicht vervormen of aanpassen. Maar augmented reality zal steeds meer gebruikt worden door bedrijven om bepaalde nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen.

Kopieergedrag versus creativiteit

Een verwachte trend is dat bekende merken steeds vaker elkaar zullen gaan imiteren. Beter goed gejat dan slecht verzonnen is hierbij de gedachte. Echter, een bijkomede trend volgens Frankwatching is dan de creativiteit die eraan te pas komt om steeds maar weer te blijven opvallen in de jungle van bedrijven die elkaar na-apen.

Dit zijn de verwachte trends die wij het meest interessant vonden om uit te lichten. Wil je meer lezen over deze trends? Hier kun je het artikel lezen.

Reageren op dit artikel? Laat jouw reactie achter via het formulier hieronder!

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *