Vooral jongeren zijn de laatste tijd zeer actief op de app TikTok. Wat is het, en waar komt die populariteit ineens vandaan?

Wat is TikTok?

TikTok is een gratis app die gedownload kan worden in de Apple store en de Google play store. De gebruikers filmen zichzelf terwijl ze dansen, zingen, playbacken, of sketches uitvoeren. Na de nodige filters plaatsen ze de video online en kan iedereen deze liken en er op reageren. De korte video’s zijn een ware hit, en de populariteit van de app is ongekend.

Wie gebruiken TikTok?

In principe is de app geschikt voor iedereen die zichzelf graag in de kijker zet, TikTok mikt echter op gebruikers van 13 jaar en ouder. In de praktijk blijkt het echter ook vooral populair te zijn bij de jeugd (ver) onder de 13. Het aandeel gebruikers dat boven de 30 ligt is zeer klein: meer dan 66% van de gebruikers is jonger dan 30. Veel mensen boven die leeftijd kennen de app in zijn geheel niet.

Populariteit TikTok

De app is inmiddels al in 75 talen beschikbaar, verspreid over 150 landen. Hoewel het in de Aziatische gebieden vooral ongekend populair is, stijgt het aantal gebruikers in Europa momenteel lekker door. Inmiddels heeft TikTok meer dan 1 miljard downloads op zijn naam staan. Vorig jaar werd het vaker gedownload dan Facebook, en staat het op de tweede plaats van meest gedownloade apps, achter WhatsApp.

Influencers op TikTok

Net als op alle andere social media apps, zagen influencers kans om op TikTok geld te verdienen. Vaak zijn het personen die op YouTube of Instagram al een aardige fanbase hebben. Ze verwijzen naar het TikTok kanaal en generen een nieuwe bron van inkomsten. Geld verdienen werkt hier echter anders dan simpelweg Ads vertonen.

Geld verdienen met TikTok

TikTok heeft niet de optie om Ads te tonen, waarmee je inkomsten kunt genereren door zoveel mogelijk mensen de Ad te laten zien en aan te laten klikken. De populaire gebruikers gaan vaak deals aan met bedrijven om hun producten te promoten. Dankzij die partnerships kunnen ze een aardige duit verdienen. De kans is groot dat in de toekomst het vertonen van Ads wel een optie wordt, waarmee de inkomsten flink kunnen worden opgekrikt.

Marketing-mogelijkheden van TikTok

TikTok biedt een geweldige kans voor bedrijven en marketeers om een jonge doelgroep aan te spreken. Een slimme manier om dit te doen, is een account aanmaken als bedrijf, en content aan te bieden die de doelgroep wil zien. Ze zullen de video’s liken en gaan imiteren, waardoor er gratis reclame ontstaat. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om Ads te tonen in de video’s van anderen, en op die manier betaalde leads te genereren.

Toekomst van TikTok

Veel nieuwe apps die populariteit verkrijgen, lijken vrij snel weer uit de spotlight te verdwijnen. TikTok lijkt echter niet hetzelfde lot beschoren. De enorme fanbase groeit nog steeds erg snel, en ook in Nederland zijn er inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers. Het succes van de app, en de groeiende gebruikers, is te danken aan de constante ontwikkelingen. Er worden steeds nieuwe functies uitgerold, en zolang ze dit blijven doen, zullen we steeds meer horen van de populaire app.

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *