Teksten schrijven voor een website is een vak apart. Er moet rekening gehouden worden met scoren in Google, de leesbaarheid voor bezoekers, en het sturen naar een conversie. Vaak valt direct op welke van de drie doelen de schrijver voor ogen had, waardoor de andere twee achterblijven. Hoe je een goede tekst kunt schrijven die alledrie de doelen bereikt, leg ik je hieronder uit!

Schrijf je voor Google, of voor de bezoeker?

Bij veel websites die hoog scoren in Google zie je in de teksten terug dat ze hun best hebben gedaan om de zoekmachine naar de juiste zoektermen te begeleiden. Vroeger was dit nog een kwestie van zinnen opbouwen waar de zoekterm 5 van elke 10 woorden was. Compleet onleesbare en onzinnige teksten op de website, maar wel stijf bovenaan staan in de zoekresultaten. Naarmate Google slimmer werd, moest er creatiever worden omgesprongen met de verwerking van de zoektermen. Gunstig neveneffect was, dat bezoekers ook iets voorgeschoteld kregen dat op z’n minst leek op zinnige informatie.

Uiteraard is het belangrijk om een goede positie te bereiken in de zoekmachines, het brengt immers bezoekers naar de website. Wat is echter de waarde van die bezoekers, als ze een pagina krijgen voorgeschoteld waarbij de tekst er uit ziet alsof hij vanuit het Russisch door een vertaalmachine is gehaald?

Zonder Google geen bezoekers

De uitgangspositie van veel websites die schrijven voor de zoekmachine is de zoektermen. Eerst een lijst van zoektermen samenstellen, en aan de hand daarvan proberen een zinnig verhaal te maken. Bij het lezen van dit soort teksten lijken vaak de onderstaande vuistregels te worden gehanteerd:

  • Kwantiteit is vele malen beter dan kwaliteit.
  • Een samenhangende tekst is alleen nodig in ingewikkelde literatuur.
  • Grammatica en zinsopbouw zijn nare obstakels, die je beter kunt negeren.

Er worden complete formules aangehouden om het juiste percentage zoektermen te berekenen, de locatie van de termen te bepalen, en de lengte van de teksten te calculeren. Na lang rekenen en het besluit nog wat meer termen in de tekst te proppen, is daar eindelijk de gedroomde tekst: 80% zoektermen en 20% leesbaarheid. Laat de bezoekers nu maar komen!

Overtuigen van de bezoeker met “triggerwoorden” zonder inhoud

Een andere insteek wanneer men achter de tekstverwerker kruipt, is teksten schrijven die precies bevatten wat de bezoeker het liefst wil horen. Krachtige termen als goedkoop, kwaliteit, snel, korting en zelfs gratis worden overal aan toegevoegd om invloed uit te oefenen op de potentiele consument.

“Wij leveren kwaliteit, komen onze afspraken na, leveren op tijd, en als je nu je order plaatst krijg je 10% korting en gratis advies over je aankoop!”

Op het oog een prachtige zin met mooie beloftes. Hoe kan iemand nu nog besluiten om niet bij jou te bestellen!

Helaas hebben dit soort uitspraken eigenlijk weinig betekenis. Het zijn immers allemaal punten die de bezoeker al van een website verwacht. Uitzondering is misschien de 10% korting, maar als je die meteen al voorgeschoteld krijgt, zijn de prijzen dan niet gewoon verhoogd om dit op te vangen?

Feit is dat de consument van tegenwoordig verwend is, en hoge eisen stelt aan websites. Hierdoor zijn veel punten die websites zien als Unique Selling Points voor de bezoeker vanzelfsprekend geworden.

Tekst die werkt voor Google, de bezoeker, en de conversies!

Hoe krijg je de tekst zo gestructureerd, dat je niet alleen die gewenste hoge posities in Google bereikt, maar ook de bezoeker goede content voorschotelt, en het uiteindelijke doel van conversies realiseert? Het lijkt een onmogelijke opgave, aangezien de wensen zo uiteen lijken te lopen. De oplossing is simpelweg om Google niet als een robot te zien, maar als een bezoeker, en de bezoeker te zien als iemand die de intentie heeft klant te worden, maar duidelijk gemaakt moet worden dat jouw website de juiste is.

  • Het uitgangspunt van Google is om websites die de meeste waarde met zich meebrengen voor bezoekers bovenaan in de resultaten tonen. Uiteraard kan de zoekmachine niet 100% denken en lezen zoals een gebruiker doet, maar het algoritme zet al jaren grote sprongen op dit gebied. Pure spamteksten zullen steeds slechter gaan scoren, en toegevoegde waarde voor de bezoeker zal beter gewaardeerd worden.
  • De bezoeker wil goed geschreven tekst, die ze aan de hand meeneemt naar wat ze uiteindelijk (denken te) willen. De verwachtingen zijn dan misschien wel hoog, en schreeuwerige uitspraken en beloftes werken niet meer, uiteindelijk zijn ze alsnog op jouw site gekomen om hun geld uit te geven. De wil om een converterende bezoeker te zijn is dus al aanwezig, er is alleen een laatste zetje nodig.

Voorbereiden op het schrijven van je teksten

Voordat je begint aan het daadwerkelijke schrijven van de tekst, moet je een aantal zaken bedenken:

  • Wat wil ik voor elkaar krijgen?
  • Welke zoektermen zijn belangrijk om dit te realiseren?
  • Wie is mijn doelgroep?

Stel dat je een Sushi restaurant hebt in hartje Rotterdam.

Doel: Je wilt voor elkaar krijgen dat mensen bij je komen eten.
Focus zoektermen: uit eten Rotterdam, restaurant Rotterdam.
Doelgroep: Bezoekers van alle leeftijden die zin hebben in lekker eten en een gezellige avond.

De insteek die je bij veel restaurants terug ziet op de website, is het veelvuldig gebruik van de focus zoektermen, vermengd met uitspraken als “De lekkerste van Rotterdam”, “Verse producten”, “Goedkope menu’s”, “De specialist”. De websites zijn dus weinig onderscheidend en zullen iemand niet direct overtuigen dat ze voor dat restaurant moeten kiezen. Maar hoe pak je het dan wel aan?

De juiste manier om teksten te schrijven

De focus zoektermen zijn in dit geval vrij breed, en ook de doelgroep is uiteenlopend. Je hebt immers een sushi restaurant en de doeplgroep zoekt veel ruimer dan alleen op sushi. Door dit te realiseren, is het direct duidelijk dat de bezoeker aan de hand moet worden meegnomen door de tekst heen, naar de conclusie: Ik wil sushi eten, en dat wil ik bij dit restaurant! Dit kunnen we voor elkaar krijgen, door onderstaande drie vragen voor de bezoeker te beantwoorden:

  • Waarom zou ik uit eten gaan, en niet gewoon iets bestellen?
  • Waarom zou ik voor Sushi kiezen, en niet een andere keuken?
  • Waarom zou ik mijn Sushi gaan eten bij dit restaurant?

Het heeft dus geen zin direct te gaan roepen: “Kom sushi eten bij ons, wij zijn het lekkerste restaurant van Rotterdam”. De doelgroep weet immers nog niet eens dat ze sushi willen gaan eten, dat ga jij echter wel voor ze bepalen!

Begin dus met een alinea waarin je de bezoeker duidelijk maakt dat het een onwijs goed idee is om er even lekker uit te gaan vanavond, geen boodschappen te hoeven doen en niet te hoeven koken of af te wassen.

Nu je de interesse het gewekt en de bezoeker enthousiast is over een hapje buiten de deur, moeten we ze nog uit gaan leggen dat ze enorme trek hebben in sushi, en dit is dan ook de tweede alinea. Roep bijvoorbeeld dat het gezonder is dan andere keukens, niet zwaar op de maag ligt, zeer divers is, en een fijne afwissling van al die standaard menukaarten!

Watertandend van de gedachte aan sushi, is het nu zaak om je eigen restaurant aan te prijzen. Haal alles uit de kast om jouw sterke punten te benadrukken, kies voor unieke argumenten die jou onderscheiden en je waar kunt maken. Goedkoopste van Rotterdam, een gemiddeld cijfer van 9.5 op iens.nl, niet goed geld terug, prachtige locatie, spaarkaart voor een gratis maaltijd. Geef bijvoorbeeld ook aan dat reserveren verplicht is, aangezien het altijd zeer druk is, zodat je ze oproept om contact op te nemen.

Tegen de tijd dat de bezoekers zijn aangekomen bij de laatste zinnen hebben ze hun telefoon al lang gepakt om een reservering te plaatsen!

Hoe zorg ik er nu voor dat de teksten ook scoren bij Google?

Nu de teksten zijn geschreven voor wie ze zijn bedoeld, is het tijd om Google er bij te gaan betrekken. Je wilt natuurlijk niet dat je na al die moeite de tekst moet gaan vervuilen met 100x de term “restaurant Rotterdam”. Aangezien we al hebben geconstateerd dat Google steeds meer als een bezoeker kijkt naar je site, hoeft dit gelukkig niet meer. Uiteraard is het wenselijk om de term een aantal keer terug te laten komen, maar doe dit op een natuurlijke manier. Het benadrukken van die termengaat namelijk vanzelf, als je relevantie in he achterhoofd houdt.

De tekst die je hebt geschreven is al gericht op uit eten gaan, restaurant, en Rotterdam. Dit benadrukt je gewenste zoektermen, zonder dat je hier expres op bent gaan focussen. Het feit dat je praat over bijvoorbeeld een gezellige eetlocatie, goede gerechten, een locatie in het centrum van rotterdam en het type keuken maakt voor Google al duidelijk dat het hier gaat om een restaurant in Rotterdam.

Wel is er nog een manier om Google een beetje verder op weg te helpen, en dat is gerelateerde zoektermen.

Teksten uitbreiden met gerelateerde zoektermen

Er zijn diverse websites en tools om te kijken waar mensen zoal op zoeken. Een gratis manier die prima werkt, is de keywordplanner van Google adwords. In deze tool kan je simpelweg restaurant Rotterdam en uit eten Rotterdam invoeren, waarna Google je op weg helpt met andere termen. Hierbij ontdek je bijvoorbeeld dat termen als “onbeperkt eten in Rotterdam”, “Kinderrestaurant Rotterdam” en “romantisch uit eten Rotterdam” populaire termen zijn. Wat betekent dit voor je teksten en voor Google?

Het gebruik van dit soort gerelateerde termen in je teksten is natuurlijk gunstig,omdat je eventueel ook gaat scoren op die zoektermen, maar dit is niet het belangrijkste punt om je te realiseren. Google geeft aan dat de termen gerelateerd zijn aan jouw 2 focustermen. Dit betekent ook dat Google andersom de relevantie ziet als mensen die termen gebruiken bij een zoekopdracht. Het gebruik van verwante zoektermen zorgt er dus automatisch voor dat de zoekmachine je beter gaat waarderen op je focuszoektermen, terwijl je ook nog eens beter vindbaar wordt op die gerelateerde zoekopdrachten. Bekijk dus je tekst nog eens, en kijk of je de termen kunt verwerken, zonder de leesbaarheid negatief te beinvloeden!

Conclusie

Schrijven voor je bezoekers, of schrijven voor Google? Vroeger was dit een vraag die een antwoord verlangde voor je aan je teksten begon. Tegenwoordig zijn de twee eigenlijk in elkaar overgegaan, en kan je je vooral richten op het schrijven voor conversies. Natuurlijk dient er nog steeds rekening gehouden te worden met de zoektermen, want je moet Google wel laten weten wat er verwacht kan worden van je website. Het mag alleen niet meer de reden zijn dat je urenlang aan het nadenken bent over de indeling van je tekst. Maak je teksten gerelateerd en samenhangend, maar vooral: Denk aan waar je bezoekers naar op zoek zijn, waarom ze op je site zijn, en laat je teksten hen (al dan niet bewust) sturen naar jouw specifieke diensten of producten.

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *