Het moederbedrijf van Snapchat, Snap, moest deze week door de zure appel heen bijten. Het maakte bekend dat de cijfers van het derde kwartaal van 2017 flink tegenvielen.

Meerdere redenen voor tegenvallende cijfers

Analisten van het bedrijf hadden geschat dat in het derde kwartaal van 2017 acht miljoen nieuwe Snapchat gebruikers zich zouden aandienen. In werkelijkheid bleken dit slechts drie miljoen nieuwe maandelijkse actieve gebruikers te zijn. Het totaal aantal aan Snapchat gebruikers komt daarmee op 178 miljoen.

Verder is een andere strategie toegepast wat betreft adverteren. Dit heeft geleid tot een terugloop van 60% minder inkomsten uit advertenties.

Deze factoren hebben ertoe geleid dat de omzet in het derde kwartaal fors lager is uitgevallen dan begroot. Namelijk 207,9 miljoen dollar, waar gerekend was op 235,5 miljoen dollar. Verder was er sprake van een nettoverlies van 443 miljoen dollar. Vorig jaar was dit in het derde kwartaal 124,2 miljoen dollar. Dit verlies is deels te wijten aan een afschrijving van een kleine 40 miljoen dollar op Snapchat Spectacles die niet werden verkocht. De prijs van de aandelen van het bedrijf gingen behoorlijk onderuit toen de cijfers bekend werden gemaakt, namelijk met 20%.

Wat zijn Snapchat Spectacles

Snapchat Spectacles is een zonnebril met een ingebouwde camera. De bril werd door Karl Lagerfeld ontworpen, en is voor 130 dollar te koop in Amerika. Wanneer je de camera aan de zijkant van de bril aanraakt, neemt deze een filmpje op van maximaal 10 seconden. Wordt de knop achter elkaar ingedrukt, dan kunnen filmpjes tot 30 seconden worden opgenomen. Volgers van de Spectacles gebruiker kunnen meekijken. De filmpjes worden naar Snapchat gestuurd via wifi of Bluetooth, maar ze kunnen ook worden opgeslagen op de telefoon.

Hoewel er in eerste instantie grote vraag was naar de bril, omdat deze in beperkte oplage was uitgebracht, is de uiteindelijke verkoop ervan tegengevallen. Door deze verkeerde inschatting, is een overschot aan de brillen ontstaan.

Een veelgehoorde klacht over Snapchat en de bril is dat deze moeilijk te hanteren zijn. De CEO van Snap, Evan Spiegel, heeft bekend gemaakt dat het bedrijf werkt aan een nieuw ontwerp van de app, waardoor deze gebruiksvriendelijker zou moeten worden.

Nieuwsbron: Nu.nl

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *