Van Twitter en Facebook tot Instagram en Whatsapp, welke sociale media platformen doen het goed, en welke verliezen terrein? De trends, gebruikers, winnaars en verliezers op een rijtje.

Totaal aantal gebruikers

Aan het begin van dit jaar heeft Newcom de cijfers gepubliceerd van een onderzoek onder gebruikers vanaf 15 jaar van alle sociale platformen. Bekijk hier het gehele rapport  Hierbij bleek niet geheel verrassend dat Whatsapp het populairst is onder de gebruikers. Facebook volgt op de voet, met Youtube als goede derde. Opvallend is dat Twitter slecht scoort (2,8 miljoen gebruikers), en dat ook Snapchat niet zoveel gebruikers heeft als je zou denken (2,4 miljoen). LinkedIn begeeft zich meer op de arbeidsmarkt, maar heeft toch een respectabel aantal gebruikers met 4,4 miljoen, wat vrij hoog genoemd mag worden.

Totaal aantal dagelijkse gebruikers

Bij de dagelijkse gebruikers zien we in principe dezelfde cijfers terug. Whatsapp wordt hierbij het meest gebruikt (72% kijkt dagelijks) , gevolgd door Facebook (70%). Hoewel er bij LinkedIn 4,4 miljoen gebruikers zijn, is het dagelijks gebruik erg laag. Slechts 0,5 miljoen gebruikers nemen elke dag een kijkje, dit is slechts 11% van de totale gebruikers. Twitter scoort met 35% dagelijks gebruik slecht, en lijkt steeds minder populair te worden.

(Leeftijd)Trends in Social Media

Ten opzichte van vorig jaar, is te zien dat vooral Whatsapp en Instagram in de lift zitten. Het aantal totale gebruikers groeit, en ook het dagelijks aantal gebruikers neemt toe. Facebook lijkt over zijn hoogtepunt heen (vooral onder jongeren onder 20), zowel de totale gebruikers, als de dagelijkse gebruikers nemen af. De oudere gebruikers blijven het platform voorlopig nog wel trouw.

Bron: https://www.newcom.nl/socialmedia2018?page=socialmedia2018

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *