Dat webshops een belangrijk onderdeel zijn van de huidige economie is duidelijk. Welke ontwikkelingen zijn er waar te nemen, en wat is de verwachting voor de toekomst? We  leggen het uit aan de hand van de cijfers over de afgelopen jaren en het eerste kwartaal van 2018, gebaseerd op de cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor.

Online winkelen 2017 in cijfers

We hebben met zijn allen in 2017 voor maar liefst 22,5 miljard euro online uitgegeven. Dit hebben we gedaan middels 201,7 miljoen aankopen. De gemiddelde uitgave per aankoop lag hiermee dus op 111,55 euro. Het aantal online kopers bedroeg maar liefst 13,3 miljoen, waarmee de populariteit van online winkelen duidelijk mag zijn!

Online winkelen ten opzichte van 2016

In 2016 zagen we nog een omzet van 20,16 euro via de online kanalen. De stijging in 2017 is hiermee een flinke 13%! Het aantal aankopen vorig jaar lag op 173,4 miljoen, waarmee de stijging neerkomt op 17%. Duidelijk mag zijn, dat online winkelen nog steeds aan populariteit toeneemt als we de twee jaren met elkaar vergelijken.

De trend van online shoppen in 2018

Met het afsluiten van het eerste kwartaal kan er gekeken worden naar de verwachtingen van dit jaar. De omzet in de eerste 3 maanden komt neer op 6,3 miljard, verdeeld over 52 miljoen aankopen, door 11,8 miljoen kopers. Een vergelijking met het eerste kwartaal van 2017 toont een stijging aan van 13% in de omzet, en 17% in het aantal aankopen. Alhoewel het groeipercentage dus niet toeneemt, is er nog steeds een zeer duidelijke groei te zien tegenover 2017.

De ontwikkeling van online aankoopgedrag

In 2016 was de groei in omzet nog een flinke 23 procent. De totale omzet is momenteel nog steeds flink aan het groeien, de explosiviteit van 2016 wordt echter niet meer bereikt. Het aantal mensen dat online aankopen doet is wel noemenswaardig toegenomen, 95% van personen boven de 15 jaar hebben een online product of dienst afgenomen.

Al met al kan er gezegd worden dat online winkelen nog steeds flink aan populariteit toeneemt. De groei mag dan niet zo explosief meer zijn als in 2016, met een stijging van 13% in de omzet kunnen we nog steeds spreken van zeer positieve ontwikkelingen.

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *