Bent u ondernemer, dan kunt u vandaag de dag niet meer zonder een website. Potentiële klanten struinen eerst het internet af naar datgene wat ze zoeken, om vervolgens te kijken waar zij dit product het goedkoopst kunnen kopen. Wanneer u dan eenmaal een website heeft, is het volgende punt: hoe wordt mijn website zichtbaar in de enorme waslijst van websites die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden.

Wat is SEO marketing?

SEO, of Search Engine Optimization, betekent het verbeteren van een website met als doel deze optimaal te laten presteren. Hierdoor zal de zoekmachine meer autoriteit verlenen aan de website, en zal de site hoger komen te staan in de zoekresultaten. Dit lijkt heel simpel, maar er komt veel bij kijken. De meest gebruikte zoekmachine onder internetgebruikers is marktleider Google, welke wij dan ook als voorbeeld nemen voor dit artikel.

Wat komt er kijken bij SEO

Bij goede SEO worden diverse aspecten onder de loep genomen. Zo is er eerst het technische aspect. Welke technische verbeteringen kunnen achter de schermen aan de website worden verricht? Neem bijvoorbeeld de laadsnelheid van een website. Werken de server caching en de browser caching optimaal? Wat kan verbeterd worden om te zorgen dat zoekers niet afhaken bij het wachten op het laden van een website?

Of duplicate content. Als er iets is waar Google een hekel aan heeft, dan is het dat. Dubbele content binnen een website betekent dezelfde tekstuele inhoud die op verschillende pagina’s staat. Dit moet ten allen tijde worden voorkomen. Evenals externe duplicate content. Dus teksten die op uw website staan, worden letterlijk op een andere website gevonden. Google houdt van unieke content, dus het is zaak bij het bouwen van een website om zoveel mogelijk unieke, maar relevante teksten te schrijven. Hoe beter de content, hoe meer autoriteit Google hieraan zal verlenen.

Naast enkele technische aspecten die hier genoemd zijn, kunnen de teksten op de diverse pagina’s worden geoptimaliseerd. Hierbij wordt gekeken naar de zoektermen waar uw site op gevonden dient te worden. Het verwerken van deze zoektermen in de teksten en meta data zal bijdragen aan hogere posities, mits deze relevant zijn voor het product of de dienst die u aanbiedt.

Heeft uw website alle benodigde aanpassingen gekregen, dan is het van belang te werken aan het linkprofiel. Hoe meer inkomende links uw site krijgt, hoe meer autoriteit Google hieraan zal geven. Hierbij is ook de relevantie van de inkomende links belangrijk. U kunt deze links verkrijgen door te reageren op blogposts over voor uw site relevante onderwerpen, of door het uitruilen van links met andere websites.

Zelf SEO toepassen of een SEO bedrijf inschakelen?

Bent u een beetje technisch aangelegd, dan komt u met alle informatie die op internet voorhanden is al een heel eind bij het optimaliseren van uw website. Er zijn vele online tools te vinden die u het optimaliseren zullen vergemakkelijken. Wilt u het echt professioneel aanpakken, of heeft u simpelweg geen tijd om alles zelf te doen, dan kan het interessant zijn een SEO bedrijf in te schakelen.

Een goed SEO bedrijf zal een gedegen onderzoek doen naar uw website, welke zoektermen voor u relevant zijn, en welke stappen nog meer ondernomen kunnen worden om hoger in Google te eindigen, met als doel u meer klanten te bezorgen.

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *