Je kent het allemaal wel. Van die websites waarbij je direct afhaakt, omdat deze compleet onoverzichtelijk is. Waarbij je niet via het hoofdmenu kunt vinden wat je zoekt. Of waarbij de landingspagina totaal irrelevant is aan datgene wat je zoekt. Wil je dat je website een hogere ranking krijgt in Google, dan zul je er onder meer voor moeten zorgen dat je website overzichtelijk is.

Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Ga je de structuur bepalen van je website, houd je dan een ding voor ogen: mensen zijn simpel. Je website kan dan zo mooi vormgegeven zijn en een visuele lust voor het oog; als bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken, dan haken ze af.

Zorg er daarom voor dat de linkstructuur op je website duidelijk is weergegeven. Doorgaans gaat dit via een hoofdmenu, bovenaan of links op de pagina, waarin men kan doorklikken naar de diverse landingspagina’s.

Maak een overzichtelijke structuur binnen dit hoofdmenu. Submenu categorieën kun je natuurlijk ook aanmaken. Zorg er echter wel voor dat bezoekers niet eindeloos door hoeven te klikken, want dit komt al snel als spammerig over. Een maximum van driemaal klikken wordt aangeraden.

Bovendien moet je ervoor zorgen dat de links waarop men doorklikt, horen in de categorie waarin ze zijn ondergebracht. Kijk naar het bovenstaande voorbeeld.

Een overzichtelijke linkstructuur

De hoofdpagina is Kim’s restaurant. Op de hoofdpagina is het menu aangebracht, onderverdeeld in vier categorieën: Menu, Locaties, Catering en Over Kim’s Restaurant. Omdat Kim’s restaurant op vier locaties te vinden is, is voor elke locatie een aparte pagina aangemaakt, welke te vinden is onder de menuknop Locaties. Dit is een heel simpel voorbeeld van een overzichtelijke linkstructuur. De bezoeker weet precies wat hij of zij kan verwachten.

Relevantie van je pagina’s

Het volgende punt wat speelt, is dat ook de inhoud van de pagina’s binnen je menu hierop aansluiten. Als jij bijvoorbeeld een locatiepagina hebt genaamd Rotterdam, maar de inhoud gaat over bijvoorbeeld Amsterdam, dan is de relevantie natuurlijk ver te zoeken. Zorg er dus altijd voor dat de inhoud die je op je pagina’s zet, relevant is voor het onderwerp wat de bezoeker denkt te kunnen verwachten.

Heb je vragen of opmerkingen aan de hand van dit artikel? Laat het ons hieronder weten!

 

FacebooktwitterFacebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *